Wednesday, July 3, 2024

Doa untuk Mangsa Banjir di Sabah, Khususnya di Penampang

Doa untuk Mangsa Banjir di Sabah, Khususnya di Penampang

**Ya Bapa Yahweh Yang Maha Kuasa,**

Kami datang dihadapanMu dengan hati yang berat, mengangkat para mangsa banjir baru-baru ini di Sabah, khususnya di Penampang. Kami tahu bahawa dalam masa bencana dan kesukaran, Engkau hadir, menawarkan keselesaan, petunjuk, dan harapan. Kami berdoa agar melalui pengalaman ini, hati mereka yang terjejas boleh dilunakkan dan mereka benar-benar mencari KerajaanMu dan kebenaranMu.

**Mencari Kerajaan Bapa Yahweh Dan Kebenaran-Nya**

**Matius 6:33**: "Tetapi carilah dahulu Kerajaan Bapa Yahweh Dan kebenaran-Nya, dan semua perkara ini akan ditambahkan kepadamu."

Ya Bapa Yahweh, kami berdoa agar di tengah-tengah cobaan mereka, penduduk Penampang memalingkan hati mereka kepada-Mu, mencari Kerajaan-Mu dan kebenaran-Mu di atas segala-galanya. Semoga mereka mendapat ketenangan dan penyediaan ketika mereka mendekat kepada-Mu.

**Mencari Keselesaan dalam Bapa Yahweh**

**Mazmur 34:18**: "TUHAN dekat kepada mereka yang patah hati dan menyelamatkan mereka yang patah semangat."

Ya Bapa Yahweh, kami memohon agar Engkau menghiburkan mereka yang patah hati dan patah semangat akibat banjir. Semoga mereka merasakan kehadiran-Mu yang penuh kasih dan mendapati penghiburan dalam janji-janji-Mu.

**Berpaling kepada Bapa Yahweh Di Masa Kesukaran**

**Mazmur 46:1**: "Bapa Yahweh Kita ialah tempat perlindungan dan kekuatan kita, penolong yang sedia menghampiri dalam kesesakan."

Kami mengaku bahawa Engkau adalah tempat perlindungan dan kekuatan bagi penduduk Penampang. Di tengah-tengah kesusahan mereka, semoga mereka mendapati dalam-Mu pertolongan yang sentiasa ada dan sumber penghiburan.

**Pemulihan dan Penyembuhan**

**Yeremia 30:17**: "Tetapi Aku akan menyembuhkan engkau dan menyembuhkan luka-lukamu, demikianlah firman TUHAN."

Ya Bapa Yahweh, kami berdoa untuk pemulihan dan penyembuhan bagi mereka yang terjejas akibat banjir. Semoga mereka mengalami pemulihan fizikal, emosi, dan rohani melalui limpahan kasih dan rahmat-Mu.

**Harapan dan Masa Depan**

**Yeremia 29:11**: "Sebab Aku mengetahui rancangan-rancangan yang ada pada-Ku mengenai kamu, demikianlah firman TUHAN, yaitu rancangan untuk kesejahteraan dan bukan untuk kecelakaan, untuk memberikan kamu hari yang penuh harapan."

Kami percaya bahawa Engkau mempunyai rancangan untuk memberkati penduduk Penampang, memberikan mereka harapan dan masa depan yang cerah. Di tengah-tengah penderitaan mereka, semoga mereka menemukan harapan baru dan keyakinan dalam janji-janji-Mu.

**Memalingkan Hati kepada Bapa Yahweh dalam Masa Kesukaran**

**Yehezkiel 36:26**: "Aku akan memberikan kepadamu hati yang baru dan roh yang baru akan Kuberikan kepadamu; Aku akan menyingkirkan hati batu dari tubuhmu dan Aku akan memberikan kepadamu hati daging."

Ya Bapa Yahweh, kami memohon agar Engkau melunakkan hati mereka yang terjejas akibat banjir. Singkirkan segala hati yang keras dan gantikan dengan hati yang terbuka kepada kasih dan petunjuk-Mu. Semoga mereka mencari hubungan yang lebih dalam dengan-Mu dan mengalami kekuatan transformatif dari Roh-Mu yang Kudus.

**Kedamaian dan Kekuatan**

**Yesaya 40:29-31**: "Dialah yang memberikan kekuatan kepada yang lemah, dan memberi kekuatan kepada yang tidak berdaya. Anak-anak muda dapat keletihan dan lelah, dan para pemuda dapat jatuh, tetapi mereka yang menanti-nantikan TUHAN akan mendapat kekuatan baru. Mereka akan mengibarkan sayap seperti burung rajawali, mereka akan berlari dan tidak menjadi lelah, mereka akan berjalan dan tidak menjadi lemas."

Kami berdoa untuk kekuatan dan kedamaian yang diperbaharui bagi mangsa-mangsa banjir. Semoga mereka menemukan harapan dalam-Mu, bangkit di atas keadaan mereka dengan kekuatan dan ketabahan yang hanya Engkau yang dapat berikan.

**Penutup**

Ya Bapa Yahweh, kami mengangkat penduduk Penampang dan semua yang terjejas akibat banjir di Sabah. Kami percaya akan kasih-Mu, penyediaan-Mu, dan kesetiaan-Mu. Semoga masa yang sukar ini mendekatkan mereka kepada-Mu, mencari Kerajaanmu dan kebenaranMu, serta mengalami limpahan kasih dan rahmat-Mu yang melimpah.

Dalam nama Yesus yang perkasa, kami berdoa. Amin.

No comments:

Post a Comment